تاریخچه نایک
بیل باورمن و فیل نایت، نایک را در سال 1964 تاسیس کردند. هر یک از این دو، تنها با سرمایه ای به ارزش 500 دلار ، کفش های ببر را از ژاپن وارد کردند و در ایالات متحده به فروش رساندند. در آن زمان ، برند های کفش آلمانی بر بازار تسلط داشتند و ارجح بودند؛ همچنین ورزشکاران در سراسر جهان ، پوشیدن کفش های آلمانی را ترجیح می دادند. بیل و فیل بعد از مدتی، Blue Ribbon Sports را تأسیس کردند ، همان شرکتی که بعدها به یک کمپانی موفق کالاهای ورزشی که امروز به نام نایک شهرت دارد، مبدل شد.
کمپانی های به دست آمده
سال 1990 و 2000 ، سال گسترش نایک در حوزه های متفاوت تولید لوازم ورزشی بود ( پوشاک، فوتبال،گلف و …) ،نایک، علاوه بر نزدیک شدن و برقراری ارتباط با افراد مشهور جهت جلب مشتری ، موفق شد چندین شرکت کوچک را نیز به منظور موفقیت بیشتر خود در آینده، به دست آورد. آن ها همچنین به منظور بی دغدغه نگه داشتن فعالیت های خود، چندین شرکت کوچک را فروختند؛ با این حال ، Converse و Hurley International ، در حال حاضر از اصلی ترین و مهم ترین شرکت های زیر مجموعه غول نایک به شمار می آیند. حتی یک خط جداگانه و منحصر به فرد از کفش های ورزشی نیز برای بازیکنان تنیس ، بسکتبال و فوتبال وجود دارد. ورزشکاران المپیک نیز در این دایره قرار می گیرند!
تلاش بی حد و تصمیمات خوش اقبالانۀ این کمپانی ، نایک را به چیزی تبدیل کرده است که امروز شاهد آن هستیم. در حال حاضر، حداقل 50000 کارمند برای این کمپانی کار می کنند. ارزش این برند به تنهایی، 10 میلیارد دلار است که سود آن، سالانه صدها میلیون دلار است.
هرچند نایک از ابتدای تولدش تا کنون، نوساناتی را تجربه کرده است ولی امروز، در بهترین رتبۀ جهان قرار دارد و می توان گفت که بی رقیب است. این شرکت با تلاش بسیار توانست به نقطۀ امروزش برسد، روزی که بر اعتماد و علاقۀ مردم اتکا دارد؛ همچنین یکی دیگر از نشانه های موفقیت در طراحی بی حرف این شرکت، نسخه های بسیاری است که مشابه با این کمپانی تولید می کنند! به عبارتی، شرکت هایی که می خواهند با استفاده از نام این برند، بفروشند و به سود برسند؛ اما نیازی به گفتن نیست که نایک اصل، کالایی بی بدیل و بی رقیب است.
حقایق جالبی دربارۀ نایک که نمی دانید
- در اصل، نایک در ابتدا قصد داشت نام شرکت را ” بُعد 6″ بگذارد؛ اما در نهایت، نام نایک (برگرفته از الهۀ پیروزی یونان ) برگزیده شد. نایک به صورت “ny-kee” تلفظ می شود.
- جف جانسون، اولین کارمند نایک ، نام نایک را مطرح کرد.
- اولین کفش نایک، درون ماهیتابۀ وافل ساخته شد. این نوآوری در سال 1971 اتفاق افتاد ، هنگامی که او و همسرش در حال تهیه وافل برای صبحانه بودند. این ایدۀ دندانه دار کردن الگو برای کف کفش های ورزشکاران، به این دلیل بود که کفش هایشان راحت تر به زمین بچسبد و سر نخورند؛ به عبارتی، او قصد داشت توانایی کنترل مسیرهای دویدن را برای ورزشکاران افزایش دهد.
- طراحی Nike swoosh ، به وسیلۀ دختر دانشجویی از دانشگاه ایالتی پورتلند، به نام کارولین دیویدسون ، صورت گرفت. او با گرفتن تنها مبلغ 35 دلار ، این آرم را طراحی کرد؛ اما نایک بعدها، سهامي به او داد كه اكنون بيش از 640،000 دلار، ارزش دارد.
- شعار معروف “Just Do It” ( فقط انجامش بده) نایک، الهام گرفته شده از حرف یک قاتل سریالی به نام گری گیلمور است که درست قبل از اعدامش به وسیلۀ جوخۀ تیر، در سال 1977، بر زبان رانده بود. این افشاگری دربارۀ شعار نایک، در مستندی با عنوان “هنر و کپی” که در سال 2009 پخش شد، صورت گرفت.
- اولین کمپین “فقط انجامش بده” ، در سال 1988 راه اندازی شد. والت استک(دوندۀ قدیمی)، چهرۀ این تبلیغ نمادین بود که یک پیرمرد 80 ساله را در حال دویدن در امتداد پل گلدن گیت، نشان می داد.
- مایکل جردن یکی از مهم ترین مهره های تبلیغی نایک به شمار می آید. علی رغم اینکه او از سال 2008، دیگر بسکتبال بازی نمی کند، هنوز هم سالانه مبلغ 60 ملیون دلار از نایک دریافت می کند. قرارداد نایک با این بازیکن، یکی از سنگین ترین قراردادهای تاریخ این کمپانی است.
- جالب است که بدانید بزرگ ترین فروشگاه نایک، در خیابان اکسفورد لندن قرار دارد. معماری این سازه، تداعی کنندۀ یک میدان اصلی در شهر است.